سلامت تن طب ایرانی وبلاگ

چرا سیاتیک میگیریم، راه‌های درمان درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک یا سیاتالژی به مجموعه علایمی گفته می‌شود که در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سیاتیک حاصل می‌شوند. عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب نخاعی بدن است که گاهی به دلایل مختلفی از جمله دیسک کمر یا مشکلات عضلانی، دردناک می‌شود و فرد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند.

سیاتیک نام یک عصب است، اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد.

این عصب طولانی‌ترین عصب داخل بدن ما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود. هرگونه فشار بر روی این عصب باعث ایجاد درد در تمام طول عصب می‌شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه پا می‌رسد).

البته علائم ممکن است از یک درد خفیف تا ناتوانی و از کارافتادگی کامل متغیر باشد و گاهی ممکن است با احساس خارش، سوزش، بی‌حسی و ضعف عضلانی هم همراه باشد. این درد به‌طور تدریجی شروع شده و با گذشت زمان افزایش می‌یابد و در هنگام نشستن، برخاستن، عطسه یا سرفه‌کردن بدتر می‌شود. ویژگی آن هم این است که معمولاً فقط یکی از اندام‌های تحتانی را درگیر می‌کند.


دردهای سیاتیک در فصل‌های سرد تشدید می‌شوند.

درد سیاتیک با انقباضاتی از ناحیه باسن، پشت ران تا قوزک پا همراه است.

دردها و اسپاسم‌های عصب سیاتیک از جمله رایج‌ترین دردهای شایع در جوامع امروزی است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که تجربه یک بار گرفتگی عصب سیاتیک را در زندگی ‌تجربه نکرده باشد. این عصب اغلب به دلیل افزایش فشار، جابه جایی لگن، تخریب غشای دیسک و حتی ناراحتی‌های عصبی و فشارهای ناشی از استرس دچار اسپاسم، انقباض و درد می‌شود.

افرادی که دردهای سیاتیک را تجربه کرده‌اند می‌دانند که این دردها با انقباضاتی از ناحیه باسن، پشت ران تا قوزک پا همراه است و فرد مبتلا را در بیشتر موارد از حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه ناتوان می‌سازد. برای پیشگیری از بروز این عارضه در بدن، تکنیک‌ها و راهکارهایی وجود دارد که اجرای آنها در زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند.

تشدید دردهای سیاتیک در فصل‌های سرد، سرمای هوا یکی از مهم ترین دلایل افزایش غلظت مایع میان مفصلی

یکی از نکاتی که افراد مبتلا به سیاتیک باید به آن توجه کنند تشدید دردهای سیاتیک و اسپاسم های عضلانی در فصل های سرد سال است. به اعتقاد درمانگران طب سنتی ایرانی، سرمای هوا یکی از مهم ترین دلایل افزایش غلظت مایع میان مفصلی در بدن است که موجب کاهش فضای مورد نیاز ریشه های عصبی در جایگاه خود می‌شود.

لذا افراد مبتلا به سیاتیک باید مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از عود کردن درد را رعایت کنند. برای این منظور می توانند با پوشش مناسب و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد از تشدید درد پیشگیری کنند.

افرادی که میزان خلط دم و بلغم در بدنشان زیاد است، مستعد ابتلا به سیاتیک هستند

از دیدگاه درمانگران طب ایرانی افرادی که میزان خلط دم و بلغم در بدنشان زیاد است در مقایسه با دیگر گروه ها استعداد بیشتری در ابتلا به دردهای سیاتیکی دارند که این گروه نیز با اصلاح شیوه زندگی و رعایت دستورات و رژیم غذایی مناسب می توانند میزان اخلاط بدن خود را به تعادل برسانند و به این ترتیب احتمال ابتلا به سیاتیک را کاهش دهند.

علاوه بر این علائم دیگری مانند چاقی و اضافه وزن نیز وجود دارد که استعداد ابتلا به سیاتیک را افزایش می دهد. افراد چاق به دلیل وزن غیراستاندارد و نامناسب، اصولا به هنگام نشستن و برخاستن و حتی راه رفتن فشار بیشتری را در مقایسه با افراد طبیعی تحمل می‌کنند و به همین دلیل احتمال ابتلا به انقباض‌‌های عضلانی در آنها افزایش می یابد و متعاقب آن احتمال بروز سیاتیک نیز چند برابر می شود

ورزش یا نرمش راهکاری عالی برای درمان سیاتیک، اما چه ورزشی برای درمان سیاتیک مفید است؟

بدون ورزش و تحرک بدنی، عضلات میان تنه و ساختمان ستون مهره‌ها عملکرد خاص خود را از دست می‌دهند، تمرینات ورزشی نقش مهمی در حفظ سلامت اندام‌های ما دارند. یکی از روش‌های تمرینی برای کاهش درد سیاتیک، ورزش پیلاتس است. انجام حرکات کششی پیلاتس؛ باعث کشش و رهایی عضلات کمر و لگن می‌شود.

آنچه برای بهبود سیاتیک نیاز داریم حرکت نرم و آهسته بدون کشش اضافی است.

باید توجه داشته باشید که سیاتیک یک آسیب عصبی است و با این آسیب شما باید مراقب باشید تا این عصب را بیشتر از آنچه که در حال حاضر تحریک شده است تحریک نکید. در نظر داشته باشید که سیستم عصبی در تمام طول بدن از تاج سر تا نوک انگشتان پا کشیده شده است.

هر قسمتی از بدنمان را که حرکت می‌دهیم در واقع در حال تکان دادن سیستم عصبی هستیم. بنابراین آنچه نیاز داریم حرکت نرم و آهسته بدون کشش اضافی است. پس حتما قبل از شروع به تمرین با مربی در مورد مشکل سیاتیک‌تان گفتگو کنید و از حرکات شدید و ناگهانی پرهیز کنید.

درمان‌های خانگی برای دردهای سیاتیک، با این روش‌ها درد سیاتیک تسکین پیدا می‌کند.

عکس حرکات ورزشی و نرمشی برای درمان سیاتیک
در تصویر بالا بهترین حرکت‌ها و نرمش‌های کششی برای سیاتیک را مشاهده می‌کنید.

اگر در شرایطی خاص دچار اسپاسم یا گرفتگی عصب سیاتیک شدید، می‌توانید برای کاهش میزان درد از یکی از شیوه‌های زیر استفاده کنید:

-گرم کردن موضع درد در ناحیه لگن یا ران با کیسه آب گرم می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش درد سیاتیک در افرادی که دچار اسپاسم‌های عصبی شده‌اند داشته باشد.

-حرکات کششی و نرمش‌های مخصوص نیز در کاهش دردهای ناشی از سیاتیک بسیار موثر است. اما باید مراقب بود که از انجام ورزش‌های چرخشی و پرتابی پرهیز کرد

حرکت کششی و نرمش‌ مخصوص برای کاهش دردهای ناشی از سیاتیک
در این وضعیت قرار بگیرید، هر دو پا را در سینه جمع کنید و با هر دوست زانوها را بغل کرده و پاها را به سینه فشار دهید، ده شماره در این حالت بمانید سپس زانوها را رها کنید. این تمرین را چند مرتبه در روز انجام دهید.

-نوشیدن چای گیاهی و دمنوش‌هایی نظیر گل گاوزبان و یا نعناع می‌تواند به کاهش درد و ریلکسی اعصاب کمک کند و دردهای ناشی از سیاتیک را تخفیف دهد.

-ماساژ موضع درد با روغن زیتونی که در آن مقدار کمی زنجبیل رنده شده، می‌تواند به بهبود این دردها کمک کند.

-افزودن چاشنی‌ها و ادویه‌های گرم مثل دارچین و عسل به برنامه غذایی مبتلایان به اسپاسم می‌تواند موثر باشد.

Summary
 چرا سیاتیک میگیریم، راه‌های درمان آن چیست؟
Article Name
چرا سیاتیک میگیریم، راه‌های درمان آن چیست؟
Description
سیاتیک نام یک عصب است، اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که در طول عصبی به همین نام انتشارمی‌یابد. این عصب طولانی‌ترین عصب داخل بدن شما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود.
Author
Publisher Name
زیتمه